|
|
|
|
pjottervmr
Niet Aanwezig
MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 143 | Lid sinds: 24-01-2009 | Geplaatst om: 11:14 - 09-02-2010
Er zit gewoon iets verkeerd in je systeem dat kan niet anders. Feit is dat de belasting software al meer dan 3 jaar perfect draait op de standaard mac systemen. Ik heb deze software nu al bij diverse kennissen geprobeerd de afgelopen jaren op een mac maar nog nooit een probleem hiermee gehad. Wat voor mac heb je precies? |
|
|
|
|
pjottervmr
Niet Aanwezig
MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 143 | Lid sinds: 24-01-2009 | Geplaatst om: 11:28 - 09-02-2010
 |
Citaat: Robert om 11:58, 8-02-2010
 |
Citaat: heuvelrach om 10:53, 8-02-2010 Evenals mijn voorganger hierboven ben ik ook verbijsterd over het kennelijk heersende idee dat een programma in de programmamap moet staan. Een van de leuke dingen van de Mac is nou juist dat het minder eisen stelt aan waar je dingen neerzet. Een programma doet het vanaf elke willekeurige plek (behalve de prullenmand). |
 |
| knip Maar er zijn wel een aantal uitzonderingen hierop. Ten eerste alle Apple-programma's omdat die door Software Update hun updates krijgen en dat werk vaak niet goed als die niet op de plaats staan waar Apple ze verwacht. En ten tweede zijn er programma's die niet speciaal voor de Mac geschreven zijn maar wel voor de Mac ge-'compiled'. Daarvan zijn er een aantal die beslist in de Programma-map moeten staan, anders werken ze gewoon niet. | |
 |
| Is wel vreemd dat ik laatst bij een drukkerij kwam waar men alles gewoon op de desktop plaatste. Men wist niet beter omdat ze totaal geen kennis van zaken hebben op dat gebied maar wel goede drukkers zijn!. Een enorme puinhoop aan documenten, programma's shortcuts mappen enz enz. Weet je wat het mooie was van dit systeem dat men op een mac (dual G4 en een single g5 1.6) sinds 10.3 geen zaken hebben opgeruimd en alles werkte prima , ook de updates, (zowel mac als QuarkXPress) Ook alle probeersels van programma's die eenmalig waren geprobeerd stonden er keurig was zo makkelijk om terug te vinden voor hun!!!! Deze manier van werken waren ze gewoon want daar stond ook nog een G3 desktop met 9.5 te draaien met dezelfde puinhoop op de desktop |
|
|
|
|
greatgriffin
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 459 | Lid sinds: 04-07-2007 | Geplaatst om: 13:04 - 09-02-2010
 |
Citaat: Mario om 19:24, 8-02-2010 Heb de juiste (OSX) versie van belastingaangifte 2009 gedownload (met OS 10.6.2 en safari 4.0.4), maar krijg het programma niet geopend |
 |
| Geen idee of het werkt, maar download het eens opnieuw met een andere browser. Mocht dit ook geen soelaas beiden, dan lijkt het inderdaad dat er 'iets' fout zit in je systeem. Rosetta hoeft bovendien helemaal niet apart gestart te worden voor deze simpele belasting app. Aangezien je met SL 10.6.2 werkt, kun je opstarten van je installatie dvd en een 'restore' doen vanaf de dvd. Hierbij wordt je systeem opnieuw geďnstalleerd met behoud van alle mappen en instellingen. Mocht er een bitje scheef zitten, dan is dat daarmee verholpen en voor 99.99% zeker dat dan je belasting app. draait! Succes |
Five to one baby, one in five, no one here gets out alive
|
|
|
|
Mario
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 19 | Lid sinds: 31-05-2005 | Geplaatst om: 19:18 - 09-02-2010
@ pjottervmr: heb een iMac, met 21 inch scherm, 3.06 GHz Intel Corde 2 Duo, 8 GB RAM. @ greatgriffin: heb het ook met firefox geprobeerd (3.6), maar dan krijg ik allemaal rare tekens. Een restore doen dus? |
“The only problem with Microsoft is they just have no taste" - Steve Jobs
|
|
|
|
Beemer
Niet Aanwezig

Junior Lid
|
Aantal berichten: 40 | Lid sinds: 20-02-2008 | Geplaatst om: 20:25 - 09-02-2010
Het is een setting in je systeem die de foutmelding veroorzaakt. Welke weet ik niet, heb ik niet gevonden. De oplossing weet ik wel: Maak een nieuwe gebruiker aan op je Mac en log in als deze gebruiker, je zal zien dat het programma dan prima werkt. succes
|
|
|
|
|
DPC
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 16 | Lid sinds: 25-12-2007 | Geplaatst om: 20:52 - 09-02-2010
Ik had hier ook last van, het volgende heeft bij mij geholpen (op mijn mini 1.4 ppc met Tiger) selecteer de Documents folder, dan "get info" Onderin, bij ownership & permissions: onder Details heb ik het volgende aangepast. Others: Read & Write (alles staat hier bij mij "read & write") Hierna kreeg ik volgens mij een dialoog met de vraag of dit voor de onderligende mappen ook aangepast moet worden en heb op ja geklikt (weet niet of dit invloed heeft) Hierna werkte het programma (Bewerkt door DPC om 20:55, 9-02-2010) |
|
|
|
|
greatgriffin
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 459 | Lid sinds: 04-07-2007 | Geplaatst om: 21:50 - 09-02-2010
 |
Citaat: DPC om 20:52, 9-02-2010 Ik had hier ook last van, het volgende heeft bij mij geholpen (op mijn mini 1.4 ppc met Tiger) Others: Read & Write (alles staat hier bij mij "read & write") |
 |
| Volgens mij niet echt de bedoeling, deze ingreep. Als je kijkt bij de info -> Documentenmap "Delen en Bevoegdheden": Lezen en schrijven. Dan zie je wie er is ingelogd: Apple (ik) als gebruiker op dat moment en welke bevoegdheden je hebt. Hieronder staat "everyone" en die heeft geen toegang en dat is maar goed ook. Heeft niet veel nut dus om iedereen maar bevoegdheden te geven als je ZELF bent ingelogd. Volgens mij is er meer loos bij Mario en een eenvoudige en veilige restore verhelpt dit en kan er weer probleemloos worden verder gewerkt |
Five to one baby, one in five, no one here gets out alive
|
|
|
|
DPC
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 16 | Lid sinds: 25-12-2007 | Geplaatst om: 22:07 - 09-02-2010
 |
Citaat: greatgriffin om 21:50, 9-02-2010
 |
Citaat: DPC om 20:52, 9-02-2010 Ik had hier ook last van, het volgende heeft bij mij geholpen (op mijn mini 1.4 ppc met Tiger) Others: Read & Write (alles staat hier bij mij "read & write") |
 |
| Volgens mij niet echt de bedoeling, deze ingreep. Als je kijkt bij de info -> Documentenmap "Delen en Bevoegdheden": Lezen en schrijven. Dan zie je wie er is ingelogd: Apple (ik) als gebruiker op dat moment en welke bevoegdheden je hebt. Hieronder staat "everyone" en die heeft geen toegang en dat is maar goed ook. Heeft niet veel nut dus om iedereen maar bevoegdheden te geven als je ZELF bent ingelogd. Volgens mij is er meer loos bij Mario en een eenvoudige en veilige restore verhelpt dit en kan er weer probleemloos worden verder gewerkt |
 |
| Het nut ontgaat mij ook volkomen, ik geef alleen aan dat dit bij mij werkte. Ook voor het programma Kindgebonden Budget 2009. (wat hiervoor ook niet werkte) Ik kan inmiddels geduldig zitten wachten op mijn teveel betaalde belastingcentjes, en daar gaat het mij om |
|
|
|
|
pjottervmr
Niet Aanwezig
MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 143 | Lid sinds: 24-01-2009 | Geplaatst om: 08:59 - 10-02-2010
 |
Citaat: Mario om 19:18, 9-02-2010 @ pjottervmr: heb een iMac, met 21 inch scherm, 3.06 GHz Intel Corde 2 Duo, 8 GB RAM. @ greatgriffin: heb het ook met firefox geprobeerd (3.6), maar dan krijg ik allemaal rare tekens. Een restore doen dus? |
 |
| OK met dit model kun je dus uitsluiten dat de systeem software vervuild is en dat er oude programma's in de weg kunnen zitten. Met dit jonge systeem zou ik dusde data backuppen, systeem geheel wissen en opnieuw installeren. Dan even wachten met restoren van de oude data en dus eerst dat belasting programma op een dus nieuw geinstalleerd systeem proberen dat moet gewoon werken. (het belasting programma is niet echt een wereld wonder van een programma is zelfs vrij eenvoudig). Als dit werkt kun je dus je data restoren. Als je dan het probleem weer hebt dan zit er dus iets fout in de data die je terug zet. |
|
|
|
|
heuvelrach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak! MacFreak Donateur
|
Aantal berichten: 3055 | Lid sinds: 12-10-2001 | Geplaatst om: 10:47 - 17-02-2010
 |
Citaat: Robert om 11:58, 8-02-2010
Voor veel programma's is het niet belangrijk waar ze staan, hoewel het voor het overzicht wel makkelijk is om ze op één centrale plaats te late staan. Maar er zijn wel een aantal uitzonderingen hierop. Ten eerste alle Apple-programma's omdat die door Software Update hun updates krijgen en dat werk vaak niet goed als die niet op de plaats staan waar Apple ze verwacht. En ten tweede zijn er programma's die niet speciaal voor de Mac geschreven zijn maar wel voor de Mac ge-'compiled'. Daarvan zijn er een aantal die beslist in de Programma-map moeten staan, anders werken ze gewoon niet. | |
 |
| Inderdaad offtopic, maar ik wil ook graag dat hier de juiste informatie staat. Alle Apple-programma's werken prima vanaf elke plek. Dat Software Update de updates dan niet levert is een andere zaak. Die kun je zo nodig handmatig downloaden en installeren. Wat betreft het tweede geval zul je wel gelijk hebben, al heb ik het nog nooit meegemaakt. Inmiddels ben ik wel benieuwd hoe het mario een week later vergaat. |
iMac alu 20", 2,4Ghz, 320 GB, 2GB, OS X 10.6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|